top of page

AI-agents: de praktische toepassingen

Foto van schrijver: Tijs CardinaalTijs Cardinaal

Als er zelfs op media zoals NU.nl berichten voorbijkomen over de komst en verwachtingen van AI-agents, dan weten we het zeker: de hype is real.

Door de komst van GenAI gaat de ontwikkeling van chatbots knetterhard. Agents zijn hierbij het nieuwe toverwoord dat ons (werk)leven vele malen beter gaat maken. Maar hoe dan? Bij veel van de berichten over de toepassingen van agents gaat het over processen die je één keer in de zoveel tijd doet, zoals het boeken van een vakantie. Naar mijn mening gaan we daar de oorlog niet mee winnen (en nee, ook dat probleem gaan agents helaas niet voor ons oplossen).

 

Maar wat dan wel? Hoewel de toepassingen eindeloos zijn en tegelijkertijd nog veel onbekend is, staat vast dat agents een grote rol gaan spelen in automatisering van processen. Dus laten we eens beginnen bij de basis: drie concrete en praktische voorbeelden van toepassingen van agents die 1) veelvoorkomende processen automatiseren en vereenvoudigen, en 2) enorm eenvoudig te implementeren zijn, waarbij we het bij sommige zelfs over enkele minuten(!) hebben.

 

Wat zijn agents?

Agents zijn AI-assistenten die taken volledig kunnen automatiseren, informatie kunnen verzamelen en complexe workflows kunnen beheren. Zie het als een assistent die zich puur focust op het zo eenvoudig mogelijk maken van een specifiek bedrijfsproces.

 

Praktische toepassingen van agents

1)      Klantenservice: Degene die je het meest voorbij ziet komen. Waar veel bedrijven al jarenlang (voor de komst van GenAI) aan het stoeien zijn met het bouwen van klantvriendelijke chatbots, waren gebruikers veelal alleen bezig met één ding: hoe krijg ik zo snel mogelijk iemand aan de lijn? Die tijd is nu voorbij. Door de implementatie van GenAI kunnen we agents zo inrichten dat we niet eens meer in de gaten hebben dat we niet praten met een echt (kunnen we dit nog zeggen?) mens.

 

Voorbeeld: Stel je hebt een bedrijf waarbij afspraken gemaakt moeten worden met klanten zoals een restaurant, kapper of fysiopraktijk. Dan kan het wel eens voorkomen dat mensen te laat komen of hun afspraak willen annuleren. Het contact over het wijzigen of annuleren van een afspraak kunnen we volledig overlaten aan een agent. Hierbij kun je simpelweg een gesprek voeren met een agent en uitleggen wat je voorkeur heeft; de agent past dit dan op de achtergrond aan in jouw planningssysteem.

 

2)      HR-processen: Bij veel organisaties zien we dezelfde uitdagingen terugkomen rondom HR-processen: medewerkers zijn niet goed op de hoogte van het beleid en HR-medewerkers krijgen dagelijks dezelfde vragen op zich afgevuurd.

 

Voorbeeld: In plaats van dagelijks mails en Teams-berichten beantwoorden, zetten we een agent in die antwoorden puur alleen mag samenstellen op basis van jullie personeelsbeleid. Hierdoor kun je als medewerker eenvoudig vragen stellen zoals: mag ik dit cadeau wel aannemen van een klant? Of hoeveel vrije dagen hebben wij eigenlijk als medewerkers? Een stap verder kun je gaan door een agent ook acties uit te laten voeren. Nadat je aan de agent hebt gevraagd hoeveel vrije dagen je als medewerker hebt, kan je vragen om volgende week vrijdag een dag vrij in te plannen. Op de achtergrond wordt dit automatisch verwerkt in de HR-software van jouw organisatie en kunnen we goedkeuringsflows instellen zodat een manager direct kan accorderen.



3)      Klantdata ophalen: Inzicht in klantdata, ook zo'n leuk onderwerp dat bij elke organisatie verschillend wordt aangepakt. Vaak wordt er gewerkt met een CRM-systeem, maar even vaak is data niet eenvoudig op te halen. Of denk eens aan een ERP-systeem of boekhoudapplicatie. Vaak bomvol met info, maar krijg het er maar eens uit.

 

Voorbeeld: Je werkt bij een accountantskantoor en koppelt je CRM-systeem en boekhoudprogramma aan een agent en kan vragen stellen zoals: “geef me details van de belastingaangiften en -betalingen van klant X van afgelopen jaar?" of "welke betalingen zijn deze maand ontvangen van klant X, Y en Z en waren deze hoger of lager dan vorig jaar dezelfde periode?"

 

Zoals je ziet kan een agent een belangrijke rol spelen in het ophalen en verwerken van data. We verwachten dan ook dat dit voor 2025 een belangrijke pijler gaat worden voor veel bedrijven en dat het aantal agents ons om de spreekwoordelijke oren gaan vliegen.

 

Geen idee waar te beginnen? Kom dan eens koffie drinken bij ons op de High Tech Campus om te sparren over de kansen van agents voor jouw organisatie.

 

8 weergaven
bottom of page