
We zijn altijd bereikbaar, connected, en willen overal toegang tot onze info. Dan is een samenwerkingstool die dit faciliteert onmisbaar. Maar welke tool gebruik je?
Microsoft heeft diverse tools beschikbaar om documenten centraal op te slaan.
Maar gebruik je nu het beste Microsoft OneDrive, of Microsoft Teams?
Microsoft Onedrive for Business
Microsoft Onedrive is Microsoft's cloudopslag waarin je een eigen omgeving met mappen en bestanden kunt maken. Deze oplossing is vooral gericht op het gebruik door een individu. Je kunt een bestand vanuit OneDrive delen met derden, maar er ontbreken mogelijkheden om samen in mappen aan projecten te werken en bijvoorbeeld met elkaar te chatten.
Situaties waarin het handig is om OneDrive for Business te gebruiken zijn:
-
Je wil altijd en op ieder device toegang hebben tot je bestanden.
-
Je bent niet van plan uw bestanden te delen met anderen, of
-
Je werkt met een beperkt aantal mensen aan de bestanden.
Werk je met bestanden die niet direct gerelateerd zijn aan een project, maar die je indien nodig wel eenvoudig wilt kunnen delen? Dan is Onedrive voor bedrijven een handige oplossing.


Microsoft Teams: als het om teamwork gaat
Wanneer je met meerdere personen – eventueel vanuit verschillende organisaties – aan projecten werkt, biedt Microsoft Teams uitkomst. Deze online omgeving is veel meer dan een opslag van mappen en bestanden; je kunt met elkaar chatten, privé of in groepsverband, en je werkt samen aan verschillende bestanden. Vaak heeft iedereen de mogelijkheid om mappen aan te maken, bestanden te uploaden en aan te passen.
Het is mogelijk om de bevoegdheden aan te passen en zo bepaalde personen geen mogelijkheid te geven tot het verwijderen van bestanden of het inzien van bepaalde mappen en bestanden, bijvoorbeeld. En dit kan allemaal zonder hulp van de IT-afdeling.